Ana Sözleşme 2
Denetim Kurulu
Çalışmaları
Madde 17. – Esnaf ve sanatkârlar meslek
kuruluşlarının denetim kurulları kendi üyeleri arasından bir başkan seçer.
Denetim kurulları ayda bir toplantı yaparlar. Denetim kurulları yaptıkları
denetimlerin sonucunu üç ayda bir yönetim kurullarına, dönem sonunda da genel
kurula rapor halinde sunarlar.
Mazeretsiz
olarak üst üste üç toplantıya iştirak etmeyen üyeler denetim kurulu üyeliğinden
çekilmiş sayılır. Denetim kurulu üyeleri arasında eksilme olduğu takdirde,
yedek üyelerden genel kuruldaki seçimde en fazla oy alanlar, oyların eşitliği
halinde ise listeye göre sırayla denetim kurulunca yazılı olarak denetim
kuruluna çağrılır.
Denetim kurullarının asıl ve yedek üyelerinin tamamının görevden ayrılmaları ve yedeklerinin de kalmaması halinde ilk seçime kadar odalarda birlik, birlik ve federasyonlarda Konfederasyon, Konfederasyonda ise Bakanlık tarafından bir denetçi atanır.
Denetim kurulunun görev ve yetkileri
MADDE
18. — Oda denetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Bu Kanunla verilen görevler ile genel kurulda alınan kararların yönetim kurulu
tarafından yerine getirilip getirilmediğini incelemek.
b)
Oda işlemlerinin mevzuat ve oda ana sözleşmesi çerçevesinde yerine getirilip
getirilmediğini incelemek.
c)
Bakanlık ve oda üst kuruluşları tarafından verilen görevlerin yerine getirilip
getirilmediğini incelemek.
d)
Odanın yıllık aidatlarının üyelerden zamanında tahsil edilip edilmediğini
kontrol etmek ve odanın işlem ve hesapları hakkında genel kurula rapor vermek.
e)
Odanın üye kayıtlarının Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında, yeterli
bilgileri haiz şekilde tutulmasını kontrol etmek.
f)
Genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmak.
Denetim kurulu üyeleri, yukarıda sayılan görev ve yetkilerinden (d) ve (f) bentlerinde belirtilenleri salt çoğunlukla yerine getirirler.
Genel sekreterler
MADDE
19. — Oda işlemlerini, mevzuat, ana sözleşmeleri ve yönetim kurulu
kararları doğrultusunda yürütmekle görevli bir genel sekreter bulunur. Genel
sekreterler birden fazla esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşunda görev
yapamazlar. Genel sekreter yönetim kurulu toplantılarına katılır, ancak oy
kullanamaz. İhtiyaç duyulması halinde onbinden fazla üyesi olan
odalar ile birlik ve federasyonlarda bir, Konfederasyonda üç genel sekreter
yardımcısı çalıştırılabilir.
Giderler,
başkan veya vekili ile genel sekreterin ortak imzasıyla yapılır. Esnaf ve
sanatkârlar meslek kuruluşları adına yazılacak yazılar da aynı şekilde
imzalanır. Ancak, yönetim kurulu kuruluş içi konularda genel sekretere tek
başına imza yetkisi verebilir. Konfederasyon genel sekreteri, yönetim kurulunun
izni ile harcama yetkisi dahil, görev ve yetkilerinden bir bölümünü her yıl
başında yeniden tespit edilmek kaydıyla yardımcılarına devredebilir.
Genel
sekreterin atanması, terfi, cezalandırılması ve görevine son verilmesi yönetim
kurulu kararı ile yapılır. Yönetim ve denetim kurulu üyeleri ve bunların
eşleri, çocukları ve çocuklarının eşleri genel sekreter olarak atanamaz. Genel
sekreterin tezkiye amiri ise ilgili meslek kuruluşunun başkanıdır.
Genel
sekreter, personelin birinci tezkiye amiri olup personelin atanma, terfi,
cezalandırma ve işten uzaklaştırma işlemleri teklifi üzerine yönetim kurulunca
yapılır.
Birlik
genel sekreterleri birliğe üye odaların genel sekreterleri ile temmuz ve aralık
aylarında, birlik başkanının gözetiminde yılda en az iki defa eğitim ve
değerlendirme toplantısı yaparlar.
Genel
sekreter ve genel sekreter yardımcısı olarak atanacakların 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 48 inci maddesindeki genel şartları taşımaları gerekli
olup; bu şartları taşımayanlar, genel sekreter ve genel sekreter yardımcısı
olarak atanamaz. Bu şartları taşımadıkları sonradan anlaşılanların ise
görevlerine son verilir.
Birlik ve federasyon genel sekreter ve yardımcılarının en az iki yıllık yüksek okul mezunu olmaları, oda genel sekreter ve yardımcılarının en az lise ve dengi okul mezunu olması, Konfederasyon genel sekreteri ve yardımcılarının ise, üniversitelerin işletme, iktisat, hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri mezunu veya muadili bir alanda yüksek tahsil yapmış olması şarttır. Genel sekreterlerin iktisadi ve idari sahada tatbiki bilgi ve tecrübe sahibi olmaları ile yabancı dil bilmeleri tercih sebebidir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Genel Kurul
Toplantıları, Seçimler, Seçilme Şartları
Genel kurul toplantıları ve çağrı
Madde
20. — Odanın olağan genel kurul toplantıları yönetim kurulu tarafından
yapılacak çağrı üzerine, dört yılda bir olmak üzere; ocak,
şubat ve mart aylarında, kuruluşun merkezinin bulunduğu yerde yapılır. Genel
kurul toplantıları üye sayısının uygun büyüklükte salonda yapılır.
Yönetim kurulu kanuni şartları yerine getirmek suretiyle usulüne
uygun şekilde genel kurulları zamanında yapmakla mükelleftir. Kendi takdir ve
tespitleri ile genel kurul sürelerini kanunda ve bu ana sözleşmede yazılı
hükümlerinin dışında tespit ve ilan edemez. Genel kurul toplantısını zamanında
yapmayan odanın, genel kurul işlemleri; bağlı olduğu birlik tarafından
görevlendirilecek üç kişilik kurul tarafından yürütülür ve görevlendirmeden
sonraki iki ay içinde genel kurul yapılır.
Genel kurul
toplantılarının yeri, tarihi, saati ve gündemi toplantıdan en az on beş gün
önce odanın Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanındaki sayfasında yayınlanır. Ayrıca, toplantı tarihinden on beş gün önce mahalli olarak
günlük veya haftalık yayınlanan bir gazetede, gazete çıkmayan yerlerde toplantı
çağrıları yine toplantıdan en az on beş gün önce olmak üzere o yer gelenek ve
teamüle uygun olarak her türlü vasıta (Belediye vasıtasıyla ilan, tellal,
mektup, duvar ve el ilanları vb.) ile ilgililere duyurulur ve durum yönetim
kurulu üyeleri tarafından imzalanacak bir tutanak ile tesbit olunur. Genel kurula sunulacak raporlar toplantıdan on
beş gün önce odanın bakanlık e-esnaf ve sanatkarlar veri tabanındaki sayısından
üyelerinin bilgilerine sunulur ve kuruluşun merkezinde ayrıca incelemeye açık
tutulur. Genel kurul toplantısından bir üst kuruluş yazılı olarak onbeş gün önce haberdar edilir.
Olağan toplantı gündemi
Madde
21. — Odanın olağan genel kurulu aşağıdaki gündeme aşağıdaki ve ihtiyaç halinde
belirlenecek diğer gündemle toplanır. Gündem maddeleri
ayrı ayrı görüşülür.
a) Açılış.
b)
Başkanlık divanının teşekkülü.
c)
Saygı duruşu ve İstiklal Marşının okunması.
d)
Başkanlık divanına tutanakları imzalama yetkisi verilmesi.
e)
Yönetim kurulu faaliyet raporunun okunması ve müzakeresi.
f)
Denetim kurulu raporunun okunması ve müzakeresi.
g)
Bilanço, gelir ve gider hesaplarının okunması ve müzakeresi.
h)
Bilanço, gelir ve gider hesaplarının kabulü veya reddi.
ı)
Yönetim kurulu ve denetim kurulunun ayrı ayrı ibrası.
j)
Yeni dönem çalışma programı ile bu program içinde yer alacak olan eğitim,
teorik ve pratik kurs programları ve tahmini bütçenin görüşülmesi, kabulü veya
reddi.
k)
Aylık ücretlerin, huzur haklarının, yolluk ve konaklama ücretlerinin tespit
edilmesi.
l)
Dilek ve temenniler.
m) Başkan, yönetim
kurulu denetim kurulu seçimleri
n) Kapanış
Gündemde yer almayan konular, toplantıda hazır bulunan genel kurul üyelerinin beşte birinin yazılı isteği ile yapılacak oylama sonucuna göre, Bakanlık tarafından görüşülmesi istenen hususlar ise doğrudan gündeme alınır. Ana sözleşme değişikliği ve fesih hususu, ilan edilen gündemde yer almadıkça genel kurul üyelerinin teklifi olsa dahi görüşülemez. Genel kurul görüşmelerinde gündeme bağlı kalınır. Gündeme bağlı kalınması hususu Bakanlık Temsilcisi veya hükümet komseri tarafından ihtiyaç halinde Başkanlık divanına sözlü olarak hatırlatılabilir.
Olağanüstü genel kurul toplantıları
Madde
22. — Oda genel kurulu ;
a)
Yönetim kurulu üye tam sayısının çoğunluğunun kararı ile yönetim kurulu
tarafından,
b)
Genel kurul üyelerinin dörtte birinin noterce tasdik edilmiş imzası ile
düzenlenecek tutanak ve gündemle noter kanalıyla yapılacak başvuru üzerine,
başvuruyu takip eden bir ay içinde alınacak karara yönetim kurulu tarafından,
c)
Denetim kurulu tarafından,
d)
Haklı ve geçerli sebeplerin varlığı halinde Bakanlık tarafından,
Olağanüstü olarak toplantıya çağırılır. Toplantı, çağrısında belirlenen gündemle yapılır. Olağanüstü toplantılarda belirlenen gündem dışında görüşme yapılamaz. Bakanlık çağrısı hariç, yapılacak olağanüstü genel kurul toplantısı hazırlık çalışmaları yönetim kurulunca yürütülür. Yönetim kurulunun bu görevi yerine getirmemesi halinde ise, olağanüstü genel kurul toplantısı hazırlık çalışmalarının nasıl ve kimler tarafından yürütüleceği Bakanlık tarafından belirlenir.
Genel kurul toplantıları ve çoğunluk
Madde
23. — Odanın genel kurul toplantılarının açılabilmesi için genel kurul
üyelerinin yarıdan fazlasının toplantıya iştirak etmesi şarttır.
Birinci
toplantıda çoğunluk sağlanamadığı takdirde genel kurul toplantısı bir
ayı geçmemek üzere ertelenir. İki toplantı arasındaki süre beş günden
az olamaz. Bu durum iki genel kurul üyesi ve Bakanlık temsilcisi veya hükümet
komiseri tarafından düzenlenecek bir tutanakla tespit olunur.
İlk
toplantı ilanında ikinci toplantının yeri, tarih ve saati belirtilmiş ise yeniden
ilan yapılmaz. İkinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak ikinci toplantıya
katılanların sayısı oda yönetim kurulu ve denetim kurulu üyelerinin toplamının
beş katından az olamaz. Aksi halde toplantı açılamaz.
Genel kurul toplantılarında kararlar toplantıya katılan üyelerin çoğunluğu ile alınır. Ancak, fesih konusunda karar alınabilmesi için genel kurul üyelerinin üçte ikisinin, ana sözleşme değişikliği için ise genel kurul üyelerinin yarısından fazlasının kararı zorunludur.
Genel kurul toplantısına katılacaklar listesi ve toplantıya giriş
Madde 24. —Toplantıya giriş Bakanlık temsilcisinin
veya hükümet komiserinin toplantı salonunun tamamen boş olduğunu tespit etmesi
üzerine müsaadesi ile başlar ve kendisinin gözetiminde yönetim kurulunun
sorumluluğu altında yapılır.
Odanın genel genel kurul toplantısına
katılan genel kurul üyeleri
- Ad, soy ad, baba adı, doğum yeri ve
tarihi,
- Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası,
- Esnaf ve Sanatkarlar sicil numarası,
Gösterilecek şekilde odanın Bakanlık
e-esnaf ve sanatkarlar veri tabanından almış ve ilgili seçim kuruluna tasdik
ettirmiş olduğu listede ki yerlerini kimlik göstermek ve imza etmek suretiyle
genel kurula katılırlar. Sicil kaydı olmayanlar listelerde yer alamazlar. Genel
kurulda delegeler ve misafirler ayrı yerlerde otururlar. Güvenliğin temini
bakımından Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri tarafından gerek görülürse
genel kurul toplantısına misafir alınmaz.
Yönetim kurulu, toplantı salonunun toplantıya katılacakların
tümünün rahatlıkla katılmasını sağlayacak büyüklükte olmasını ve toplantının
düzenli bir biçimde devamının gerektirdiği bütün güvenlik ve sağlık koşullarını
taşımasını teminle görevli ve yetkilidir.
Genel kurul üyelerinin toplantıya bizzat katılmaları gerekli olup,
vekâlet kabul edilmez. Yönetim ve denetim kurulu üyeleri kendileri ile ilgili
kararlarda ve ibralarda oy kullanamazlar.
Genel kurul toplantısına katılacakların listesi ve diğer genel
kurul evrakı, genel kurul divan başkanı ve divan üyeleri ile Bakanlık
temsilcisi veya hükümet komiseri tarafından imza olunur.
Odanın olağan ve olağanüstü genel kurul toplantılarına katılacak üyeleri belirleyen ve seçim kuruluna verilecek olan genel kurul toplantısına katılacaklar listesi oda tarafından, Bakanlıkça belirlenen ücret karşılığında e-esnaf ve sanatkar veri tabanından temin edilir. Bu bedellerin tahsil şekli Bakanlık tarafından ayrıca duyurulur.
Bakanlık temsilcisi ve hükümet komiseri
Madde
25. — Oda genel kurul toplantılarının geçerli olabilmesi için Bakanlık
temsilcisinin veya hükümet komiserinin toplantı süresince bulunması ve kapanışa
kadar toplantıya nezareti zorunludur. Bakanlık temsilcisi veya hükümet
komiseri, toplantının mevzuat, ana sözleşmeleri ve gündem esasları içinde
yapılmasını temin ve denetlemekle görevlidir.
Bakanlık temsilcisinin veya hükümet komiserlerinin imzasını taşımayan genel
kurul toplantısına katılacaklar listesi ile tutanaklar ve dolayısıyla toplantı
belgeleri hüküm ifade etmez.
Bakanlık
temsilcisi veya hükümet komiseri, Bakanlık veya bu konuda yetkilendirilen mülki
idare amiri tarafından görevlendirilir. Toplantıdan en az onbeş gün
evvel mülki idare amirliğine müracaatla toplantı yeri, günü, saati ve gündemi
bildirilmek suretiyle Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri
görevlendirilmesinin talep edilmesi lazımdır. Toplantı başlamadan evvel
çağrının usûlüne uygun olarak yapıldığı, genel kurul toplantısına katılacaklar
listesinin Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanından alındığı ve çoğunluğun tamam
olduğu Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri tarafından incelenip tespit
edilerek görüşmelere başlanmasına izin verilir.
Ancak,
usulüne uygun olarak yapılan müracaat üzerine görevlendirme yapıldığı halde,
Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri toplantıya katılmaz ise mülki idare
amirine durum bildirilir. Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri yine
gelmezse bir saat sonra toplantıya başlanır.
Genel kurul toplantılarında görevlendirilecek Bakanlık temsilcileri veya hükümet komiserlerinin Bakanlık tarafından belirlenecek zaruri masraf ve ücretleri, oda tarafından ödenir.
Toplantının açılışı,
Başkanlık divanı ve toplantının tehir edilmesi
Madde 26.- Bakanlık
temsilcisinin veya hükümet komiserinin toplantıyı açma iznini vermesini
müteakip, toplantıyı oda başkanı veya yönetim kurulu başkan vekili açar.
Toplantının açılışından sonra genel kurul üyeleri tarafından veya
üst kuruluşlarca görevlendirilmiş temsilciler arasından genel kurulu,
belirlenen ve oylanacak gündeme göre sevk ve idare ile görevli bir başkan, bir
başkan vekili ve üç kâtip üye açık oyla, ya da
toplantıya katılan genel kurul üyelerinin beşte birinin yazılı teklifi halinde,
gizli oy açık tasnifle seçilir.
Başkanlık divani teşekkürü için yapılan açık oylamada sayımlar ile ilgili
itirazlar olduğunda Bakanlık temsilcisi oyların sayılmasında yetkili olup
tespiti kesindir.
Genel Kurul görüşmeleri başkanlık divanınca başlatılır ve gözetimin de
devam eder.
Genel Kurul toplantılarının devam etmesi sırasında, toplantıya katılan
üyelerin veya üyeler dışındaki davetlilerin müdahalesi suretiyle toplantının
sağlıklı bir biçimde yürümesi engellenir ve bu husus sürekli bir şekilde genel
kurul çalışmalarını aksatacak nitelik kazanırsa bakanlık temsilcisi organ
başkanlığının görüşünü de alarak toplantıya bir saate kadar ara verebilir. Ara
kararın süresince üyelerin toplantı salonunu terk etmemeleri esastır.
Toplantının yeniden ve kaldığı yerden başlamak suretiyle açılmasından sonra
aynı şartlar toplantının devamına imkan vermeyecek boyutlara ulaştığı takdirde
divan başkanlığının uygun görüşü alınmak kaydıyla bakanlık temsilcisince
toplantı durdurularak tehir edilebilir. Tehir edilen toplantı on beş gün
içinde, aynı gündemle aynı organ başkanlığında kaldığı yerden tehir edilen
toplantının devamı olarak yapılır. Bu husus toplantıdan bir hafta evvel ana
sözleşmenin 20.ci maddesinde yazılı şekilde ilan edilir. Tehir edilen
toplantının devamı olarak yapılacak bu toplantıda aynı çoğunluk aranır.
İkinci toplantıda yukarıda yazılı sebeplerden dolayı toplantı tehir edildiği takdirde üçüncü toplantı için bir önceki bentde yazılı olan usulde esaslar uygulanır. Ancak, yapılacak bu son toplantıda nisap ikinci toplantı nisabıdır.
Organ Seçimleri
Madde 27. — Odanın
organ seçimleri ile oda başkanının seçimi tek dereceli olarak, yargı
gözetiminde gizli oyla ve açık tasnifle aşağıdaki esaslara göre yapılır.
Seçim
yapılacak genel kurul toplantısından en az yirmi gün önce, genel kurul
üyelerini gösteren Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanından hazırlanmış
genel kurul toplantısına katılacaklar listesi, toplantının gündemi, yeri, günü,
saati ile çoğunluk sağlanamadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin
hususları belirleyen bir yazı ile birlikte üç nüsha olarak o yer ilçe seçim
kurulu başkanlığına, oda mührü ile mühürlenmiş olarak verilir. Birden fazla
ilçe seçim kurulu bulunan yerlerde görevli hâkim, Yüksek Seçim Kurulunca
belirlenir.
Hâkim,
gerektiğinde ilgili kayıt ve belgeleri de getirtip inceleme yapmak suretiyle
varsa noksanlıkları tamamlattırdıktan sonra seçime katılacak genel kurul
üyelerini belirleyen listeyi ve diğer hususları en geç iki gün içine onaylar,
onaylanan liste ile toplantıya ilişkin diğer hususlar seçim kurulu ile ilgili
odanın merkezinde ve genel kurulun yapılacağı yerde asılmak suretiyle, ayrıca
Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında ki sayfasında yedi gün süre ile
ilan edilir.
Yedi
günlük ilan süresi içinde listeye yapılacak itirazlar hâkim tarafından
incelenir ve en geç iki gün içerisinde kesin olarak karara bağlanır.
Hakim tarafından
kesin karara bağlanan itirazlar, odanın bağlı olduğu sicil müdürlüğü tarafından
aynı gün içinde Bakanlık e-esnaf ve sanatkarlar veri tabanı vasıtasıyla listeye
ilave edilerek genel kurula katılmasına veya katılmamasına hakim tarafından
karar verilen esnaf ve sanatkarlar listedeki ilgili sütunlarda belirtilerek
gösterilir.
Hakimin verdiği kesin
kararın istendiği yeni genel kurul toplantısına katılacak listesi oda
tarafından her sayfası ayrı ayrı mühürlenerek kontrol ve tasdik edilmek üzere
tekrar ilçe seçim kurulu başkanlığına sunulur.
Bu suretle kesinleşen listeler ile
toplantıya ilişkin diğer hususlar aynı gün onaylanarak odaya gönderilir.
Hâkim, kamu görevlileri
veya aday olmayan genel kurul üyeleri arasından bir başkan ile iki üyeden
oluşan bir seçim sandık kurulu atar. Aynı şekilde ayrıca üç yedek üye de
belirler. Seçim sandık kurulu başkanının yokluğunda kurula en yaşlı üye
başkanlık eder.
Seçim
sandık kurulu, seçimlerin Kanunun öngördüğü esaslara göre yürütülmesi, yönetimi
ve oyların tasnifi ile görevli olup görevleri, seçim ve tasnif işleri bitinceye
kadar aralıksız olarak devam eder.
Bin
kişiden fazla üyesi bulunan genel kurullarda her bin kişi için bir oy sandığı
bulunur ve her seçim sandığı için ayrı bir kurul
oluşturulur. İkiyüze kadar olan üye fazlalığı sandık sayısında nazara
alınmaz. Sandıkların konacağı yerler hâkim tarafından belirlenir. Seçimlerde
kullanılacak araç ve gereçler, seçim kurulundan sağlanır.
Oy
verme işlemi genel kurul görüşmelerinden sonra başlar ve saat 17:00'ye kadar,
gizli oy açık tasnif esaslarıyla devam eder. Seçim süresi sona erdiği halde
sandık başında oylarını vermek üzere bekleyen üyeler de oylarını kullanırlar.
Listede adı yazılı bulunmayan üye oy kullanamaz. Oylar oy verenin kimliğinin
resmî bir kuruluşça verilen belge ile kanıtlanmasından ve listedeki isminin
karşısındaki yerin imzalanmasından sonra kullanılır. Oylar, asıl ve yedek
üyeler belirtilerek her türlü şekilde düzenlenen oy pusulalarının, üzerinde
ilçe seçim kurulu mührü bulunan ve oy verme sırasında sandık kurulu başkanı
tarafından verilecek zarflara konulmak suretiyle kullanılır. Bunların dışındaki
zarflara konulan oylar geçersiz sayılır. Adaylar asıl ve yedek üye olarak liste
halinde seçime girerlerse, tasnif sonunda en fazla oy alan listedeki asıl
adaylar asıl, yedek adaylar da yedek olarak seçimi kazanmış olurlar. Liste
içindeki oylara göre üyeler sıralanır.
Genel
kurullarda oy verme işlemi alt yapı müsait olduğu takdirde elektronik ortamda
gerçekleştirilebilir.
Seçim süresinin sonunda seçim sonuçları tutanakla tespit edilip sandık
kurulu başkan ve üyeleri tarafından imzalanır. Birden fazla sandık bulunması
halinde tutanaklar ile elektronik ortamda kullanılan oylar hâkim tarafından
birleştirilir. Tutanakların birer örneği seçim yerinde asılmak ve aynı gün
odanın üyesi olduğu birliğin ve varsa federasyonun toplantıya katılanlar
listesinin elektronik ortamda teşekkülü için, odanın Bakanlık e-esnaf ve
sanatkâr sayfasında yayınlanmak suretiyle geçici seçim sonuçları ilan edilir.
Kullanılan oylar ve diğer belgeler tutanağın bir örneği ile birlikte üç ay
süreyle saklanmak üzere ilçe seçim kurulu başkanlığına verilir. Seçimin devamı
sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren iki gün
içinde seçim sonuçlarına yapılacak itirazlar hâkim tarafından aynı gün
incelenir ve kesin olarak karara bağlanır. İtiraz süresinin geçmesi ve
itirazların karara bağlanmasından hemen sonra hâkim, yukarıdaki hükümlere göre
kesin sonuçları ilan eder. Seçim sonuçları üst kuruluşlara ve Bakanlığa
bildirilir.
Birlik ve federasyon genel
kurulunda odaya temsili yetkili üyeler yeni seçilen yönetim kurulu başkanı ve
üyeleridir. Oda eski üyeleri ile üst kuruluş genel kurulunda temsil edilemez.
Hâkim,
herhangi bir sebeple seçimi durdurduğu veyahut seçim sonuçlarını etkileyecek
ölçüde bir usulsüzlük veya kanuna aykırı uygulama nedeniyle seçimlerin iptaline
karar verdiği takdirde, ilgililer bu karara, tebliğ tarihinden itibaren üç iş
günü içinde il seçim kuruluna itiraz edebilirler. İl seçim kurulu en geç iki iş
günü içinde itirazı inceler ve kesin olarak karara bağlar. İptal kararının kesinleşmesi
üzerine hâkim, bir aydan az ve iki aydan fazla bir süre içinde olmamak üzere
seçimin yenileneceği pazar gününü tespit ederek ilgililere ve Bakanlığa
bildirir. Belirlenen günde yalnız seçim yapılır ve seçim işlemleri bu madde ile
Kanunun öngördüğü diğer hükümlere uygun olarak yürütülür.
Seçimlerin
tamamının iptali halinde seçimler yenileninceye kadar geçen sürede yönetim kurulu
görevini yapmak üzere odaya birlik tarafından, genel kurul üyeleri arasından üç
kişilik bir kurul atanır.
İlçe
seçim kurulu başkanı hâkime ve seçim sandık kurulu başkanı ile üyelerine, 298
sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunda
belirtilen esaslara göre tavan gösterge üzerinden ücret ödenir. Bu ve diğer
seçim giderleri oda tarafından karşılanır.
Seçimler
sırasında sandık kurulu başkan ve üyelerine karşı işlenen suçlar, kamu
görevlilerine karşı işlenmiş gibi cezalandırılır.
Seçilme
şartları
Madde 28.- Oda genel kurul üyelerinin, odanın başkan, yönetim ve denetim kurullarına
seçilebilmeleri için aşağıdaki haiz olmaları gerekir.
a)
Denetim kurulu üyeliği için en az lise, bu şartı taşıyan üye bulunmadığı
takdirde sekiz yıllık ilköğretim veya ortaokul mezunu olmak, yönetim kurulu
üyeliği için ise en az ilkokul mezunu olmak.
b)
En az iki yıldır odaya kayıtlı olmak ve halen çalışıyor bulunmak. Yeni kurulan
odada en az iki yıldır odaya kayıtlı olmak şartı odanın kuruluşundan itibaren
iki yıl için aranmaz.
c)
Taksirli suçlar hariç olmak üzere iki yıldan fazla hapis cezasıyla
cezalandırılmamış olmak, yahut affa uğramış veya tecil edilmiş olsalar bile
basit ve nitelikli zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, evrakta
sahtecilik, görevi kötüye kullanma, inancı kötüye kullanma, yalan yere
tanıklık, kaçakçılık, hileli iflas, resmî ihale ve alım satımlara fesat
karıştırmak, kara para aklama, Devlet sırlarını açığa vurma, terör, vergi
kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına iştirak suçlarından dolayı hüküm giymemiş
olmak.
d)
Seçim esnasında oda üyeliğinden geçici veya uzun süreli olarak çıkarılmasına
ilişkin kesinleşmiş ceza almamış olmak.
Seçilme
şartlarından bir veya birkaçını taşımadığı sonradan anlaşılanlar ile bu
şartlardan en az birini görev süreleri içinde kaybedenlerin üyelikleri
kendiliğinden sona erer. Bu durumda üyeliğin düşmesi ve en fazla oy alan yedek
üyeden başlamak üzere yeni üyenin üyeliğe davetine ilişkin karar ve işlemler
yönetim kurulunca yerine getirilir.
Organlarda
görev alma yasağı
Madde 29.- Oda denetim kurulu üyeliği bulunanların, aynı kuruluşun yönetim kurulunda görev almaları yasak olduğu gibi, bu kişilerin eşleri, üstsoy, altsoy ve ikinci derecedeki kan hısımlarının da aynı dönemde, bu kuruluşun yönetim ve denetim kurullarında görev almaları yasaktır.
Farklı
mesleklerde faaliyet göstermelerinden dolayı birden fazla odaya kaydı olan
esnaf ve sanatkârlar ancak bir odanın yönetim veya denetim kurulunda görev
alabilirler. Bu kişiler, odalarda birden fazla yetkili organ üyeliği görevi
alamazlar.
Ayrıca, oda yönetim veya denetim kurulu üyeliği bulunanlar, diğer esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarının yönetim, denetim veya disiplin kurullarının en fazla ikisinde daha üye olarak yer alabilirler. Bu kişiler uhdelerinde üç görevden ziyade üyelik bulunduramazlar.